Janne flankerad av ägaren och reperatören på Ganesh Cycle Shop i Madurai

TO
PHOTO GALLERY
SOUTH INDIASouth_India_photos.html

Janne besöker en lokal cykelbutik

Janne studerar kartan på det lilla rummet i Mannaparai

Liktransport i Tirunelveli.

Karta över Tamil Nadu

klicka här!

Tuesday, December 09, 2008

STILL HANGING AROUND IN TRICHY!

Tisdag - A rainy day in Trichy!

Vi kom inte iväg imorse som beräknat. Tvätten var inte torr!!!

Vi lämnade in kläder till tvätt måndags morgon, tidigt.

En kille kom och hämtade den och jag förvissade mig om att vi skulle få den senare på senare samma kväll.(Vi brukar nämligen packa på kvällen, dagen innan vi drar.)

-Klockan 8 i kväll, lovade han leverera de färdigtvättade prylarna.

Klockan var strax före midnatt nar jag ringde room service sista gången. En kvart senare lovade en telefonröst att vi skulle få vara kläder.

Klockan halv tio i morse fick vi dom!

Vi inser då att det var i senaste laget att dra iväg närmare 100 kilometer ner till Dindigul.

Men det gjorde nu inte så mycket, för det har varit en dag med regn. Inget tungt klafsande regn, nej lätta strilande vattendroppar. Ett slags 100 procentig fuktighet som gör att luften känns som en fuktig svamp.

Vi har knallat omkring i de bazarlikande kvarteren kring "Rockfort" Klipptemplet.

Har sjuder det av liv och rörelse, färger och lukter allt ackompanjerat av en makalös kakafoni - en blandning av tjutande bilhorn, tjattrande försäljare, bönetempel ur vilka det strömmar hinduisk "musik" flöjter och klarinetter och träskallmejor som piper till bristningsgränsen, falsettsång och dundrande trummor, indiska schlagers och amerikansk popmusik.

Här är tystnad en bristvara och trängselskatter skulle vara en lysande affär!

Klockan är nu 19.30 i Trichy  och det förefaller som det blir avfärd i morgon, mot Dindigul. Mot söder och Cap Comorin, där Indiska Oceanen och Bengaliska viken gör gemensam sak.

Wednesday, December 10, 2008

INREGNADE I MANNAPARAI

Mannaparai onsdag 10 dec.

Vi kom inte längre än till Mannaparai idag. Bara knappt 50 km. Vi råkade ut för ett tropiskt skyfall några kilometer efter att vi passerat Mannaparai på väg mot Dindigul.

Annars kom vi igång bra i morse. Halv sju hade personalen på hotell Femina samlats för att betrakta vår avresa.

Ganska snart, eller snarare omgående, visade det sig att den bult som håller pakthållare och stänkskärmar på Jannes hoj hade lossnat. Under överinseende och kommentarer på tamilska står hotellpersonalen, kypare, receptionister och entrévakter, och granskar reparationen. (Anmärkningsvärt att ett par cyklar väcker sådan uppmärksamhet i ett land där man nyss skickat upp en raket till månen!)

Tio minuter före sju plöjer vi oss fram genom lervällingen och finner snart utfarten mot Dindigul och Mannaparai.

Det är grått och hög luftfuktighet, men väderleksutsikterna verkade goda - i alla fall i The Hindi Times, som lovade pleasant weather, eventuellt ett par lätta skurar.

Vi tutade har ett snitt kring 20-22 km/tim. Växlar om i täten.

Strax utanför Mannaparai börjar det regna, först som ett lätt duggregn men redan efter fyra, fem kilometer som ett tropiskt skyfall. Det blir svårt att se vägen en framfor sig och de djupa förrädiska groparna i vägbanan fylls omgående med vatten, vilket gör det vanskligt att cykla vidare.

Då hade vi kanske 65 km kvar till Dindigul.

Vi tar ett beslutet att vända om och cykla tillbaka till Mannaparai där vi genomblota finner ett hotell, typ enkel inkvartering. Mycket enkel!

Vi har ett sunkigt dubbelrum som är som en liten korridor och där sängarna står i fil, på rad, alltså.

Toaletten av indisk typ finns inne på rummet, endast skärmad av en halvhög vägg.

Vi hoppas att i morgon kunna ta oss vidare ner till Dindigul och i övermorgon vidare till miljonstaden Mandurai.

Cykelfakta för 10 dec. Trichy - Manaparai

Distans: 51,5 km, Körtid: 2 tim 44 min, Medelhastighet: 18,2 km/tim, Maxhastighet 29 km/tim. TOTAL DISTANS: 487 km

Thursday, December 11, 2008

DINDIGUL I SOLSKEN

Dindigul, torsdag 11 december

Idag kom solen åter till den här delen av Indien. Att det regnar en del så här i början av december är inte unikt. Vi befinner oss i slutet av den s.k. ”sena” regnperioden, som infaller så här mot slutet av året och huvudsakligen drabbar sydöstra delen av kontinenten.

Vi vaknade i vårt påvra boende redan före sex i morse och lyckades utan missöden komma iväg strax efter att solen trängt över  horisonten i öster.

Det blev en finfin cykeldag! Med lätt medvind och den uppgående solen akter om tvärs seglade vi i god fart söderut längs riks 45:an.

Efter att det varit slätåkning ända från starten i Chennai, blev terrängen något mer kuperad idag. Ja, inget dramatiskt, endast någon eller några procent upp eller ner. (De som cyklat en del vet att man måste upp emot 8-10 procent innan det blir riktigt jobbigt.)

Vi passerar de obligatoriska risfälten, invid vilka lantarbetarna gör sin morgontoalett i soluppgången. Det tvättas och borstas tänder och..., (jag tror jag begränsar min beskrivning där.)

I väster tornar höga kullar och bergskammar upp sig. En utlöpare av Ghatsbergen som delar öster och väster i södra Indien.

Efter någon halvannan timmas cykling drar gråa molnslöjor ihop sig och vi misstänker att det är dags för en dusch, men efterhand som solen värmer landskapet skingras de gråa hotfulla molnen och vi cyklar in i Dindigul i fullt solsken. Dindigul är en dammig "landsortshåla" på ett antal hundratusen invånare. Stökig, kaotisk och skränig, som de flesta indiska städer.

Vi väljer ett hotell som ligger invid en gigantiska bussterminal.

En gång ett flott hotellkomplex, nu något nergånget och hissenshaktet har gjorts om till lager för städprylar, så det blir att  knalla fem trappor upp med packningen.

Rummet är rent och snyggt om än enkelt. Vi betalar 200 rupies, vilket väl motsvarar knappt 40 kronor. (Jämfört med rummet vi hade i natt i Mannaparai är detta rena lyxen.)

Cykelfakta 11 dec:

Distans 64,1 km, Körtid 3 tim 30 min, medelhastighet 18 km/tim (några kilometer innan Dindigul hade vi ett snitt på nästan 20 km/tim, men de kroniska trafikinfarkterna devalverar snabbt en ambitiös medelhastighet.) Maxhastighet 34 km/tim.

TOTAL DISTANS: 551 km.

Friday, December 12, 2008

MISSÖDEN MOT MADURAI

MADURAI Fredag den 12 december

Allt var dukat för en perfekt cykeldag från Dindigul ner till Madurai. Vi äntrade vara hojar just som solen gått upp strax efter klockan sex.

En hygglig medvind gjorde att det gick undan. Vi loggade uppemot 40 km/tim på vissa avsnitt. Tog några bilder på den uppgående solen. Det låg en röd dimma över  risfält och våtmarker. Svalt och skönt i morgonbrisen. Vägarna var huvudsakligen bra och växlade mellan nylagd asfalt och kortare avsnitt som var riktigt dåliga.

Normalt sett borde vi alltså ha varit framme vid tio – elvatiden.

Så blev det nu inte. Ett antal missöden gjorde att vi kom fram först strax före klockan ett.

En närmare rapport om detta kommer i morgon.

Cykelfakta för 12 dec. Dindigul - Madurai

Distans: 67,5 km, Körtid: 3 tim 20 min, Medelhastighet: 19,6 km/tim, Maxhastighet 38 km/tim. TOTAL DISTANS: 618 km

Saturday, December 13, 2008

DET ORDNADE SIG I MADURAI

MADURAI Lördag 13 december

Som jag tidigare rapporterat, var förutsättningarna för en behaglig cykling ner hit till Madurai, närmast perfekta.

Men redan efter 15 - 20 km fick Janne punktering på bakhjulet. En lätt match kan tyckas, då vi ju hade garderat oss genom att köpa en ny slang hos en lokal cykelhandlare redan tidigare under resan. (I fortsättningen kallad den "indiska" slangen.)

Nu visade det sig att nippeln, genom vilken man pumpar in luften och som är av metall, var för grov för att gå genom halet i fälgen! Den "indiska" slangen var alltså i princip oanvändbar.

Som reserv hade vi nu bara en 28 tumsslang, som vi sedan tidigare knökat in i framdäcket på Jannes cykel.

Vi valde nu att ta slangen i framdäcket och lägga in i bakhjulet, genom att vika in den i däcket.

Då visar det sig att nippeln på den "indiska" slangen går att pressa in genom hålet på framfälgen. Slangen var emellertid något för grov, men vi chansade på att det skulle hålla, vilket det inte gjorde!

Efter ett tag havererade framdäcket och ut kröp den "indiska" slangen. Det punkteringssäkra Continental Travel Contact-däcket sprack längs med den wire, som utgör däckets kant och som ligger emot fälgen.

Vi kunde emellertid långsamt fortsätta, genom att tejpa runt fälg och däck med en kraftig tejp.

Ett 20-tal kilometer senare i samband med att vi just skulle passera en by, och där trafiken var intensiv och väg en mycket dålig, "försvann" Janne från min backspegel.

Jag stannade och kastade ett getöga bakat för att se vad som hänt. Jag kunde då skönja Jannes gula cykeltröja i mitten av en grupp människor. Punka igen, tänkte jag.

Men nej, Janne hade kommit ”tacklats” av vägbanan av en buss och kört ner ner i ett stort hål och fallit omkull!!

När jag kom fram blödde det en del från ett sår på näsroten. Dessutom hade han fått en del smärre skrapsår på händer och ben.

Vi baddade de öppna såren med jod, och kunde snart fortsätta hit till Madurai, där vi ganska omgående och med en smula tur hittade rätt till en förutbestämt hotell - Madurai Residence, ett halvlyxigt hotell i centrum.

I går eftermiddag var vi och kollade var vi kunde få tag i lämpliga slangar och ett nytt däck till Jannes cykel. Det visade sig inte vara helt lätt. En cykelhandlare förklarade att indiska hojar har just så tjocka slangar som vi tidigare köpt och den typ av slang som den Continental-slang, som vi hade med oss som exempel, ansåg han hopplöst att få tag i. (Trots att den vid en närmare granskning visade sig vara ”Made in India”!)

I dag på förmiddagen tog vi med Jannes cykel till en ännu en cykelhandlare, och några timmar senare var Jannes cykel utrustad med ett nytt halvgult, indiskt däck, ny slang och dessutom nya pedaler, eftersom en pedal kapsejsade i samband med fallet.

Monday, December 15, 2008

TILL VIRUDUNAGAR I MEDVIND

Virudunagar Måndag den 15 december

Idag gick det undan på Riksväg 7 hit ner till Virudunagar.

Lite knepigt innan vi kom ur Madurai; frågade tre olika personer om vägen och fick tre olika men lika felaktiga svar.

(En av de jag frågade var en medelålders, något korpulent, herreman som just fick sin eleganta lilla bil servad på en servicestation.

Han hade en lila, nypressad skjorta i ett glansigt material. Armarna var vikta två slag upp till halva underarmen. Han var mörk i skinnet och hade svart har, vilket gjorde att det gigantiska armbandsuret i guld(?), sannolikt gulmetall, och stor som en liten pendyl förstärkte intrycket av framgångsrik affärsman.

Bortsett från att han visade oss fel väg, utspann sig följande dialog:

-Are you going by bike?

-Yes!

-Bicycle, pedalling with legs?

-Yes, we are!

-WHY?

Ja, vad svarar man? )

Cyklade alltså runt lite i morgonrusningen innan vi fick tag på en trafikpolis, som något uppgivet försökte få ordning i trafikkaoset.

Han visste emellertid vägen ur Madurai och mot söder.

Så efter att ha snurrat omkring en halvtimme var vi så till sist på rätt väg.

Och då snackar vi inte om vilken väg som helst. Om det tidigare varit både hopp men mest förtvivlan beträffande vägkvaliteten, sa var det full fart på den nya (nästan färdiga) fyrfiliga motortrafikleden söderut mot Cape Comorin. Den skar knivskarpt och spikrakt genom landskapet.

Och undan gick det i medvinden, även om vi fick göra uppehåll för regn vid ett par tillfallen.

Vi startade som vanligt vid halv sju och var framme i Viridunagar redan vid halv elvatiden.

Om vädret är okey i morgon och vi har vinden med oss, chansar vi nog på att ta oss de dryga 100 kilometrarna ner till Tirunelveli.

Cykelfakta 15 dec. Madurai - Virudunagar

Distans 51 km, Körtid 2 tim 22 min, medelhastighet 21,3 km/tim,

TOTALT 669 km.

Tuesday, December 16, 2008

TAILWIND TO TURUNELVELI

Tirunelveli Tisdag 16 december

Jajamän, vi drog alla de 115,5 kilometrarna hit ner till Tirunelveli idag. Vädret, med en slöjad sol, gjorde temperaturen behaglig och därtill lätt medvind, eller "tailwind", som engelskspråkiga brukar uttrycka det.

Det later kanske lite barnsligt, men cyklister, långfärdscyklister, brukar önska varandra "good tailwind."

Det var i vart fall det vi hade idag "good tailwind."

Cykelfakta 16 dec.

Distans 115 km, Körtid 5 tim 14 min, MNedelhastigh. 21,5 km/tim, Maxhast. 35 km/tim

TOTALT: 785 km.

Thursday, December 18, 2008

BLAND PILGRIMMER OCH FISKARE I KANYAKUMARI

Kanyakumari - Cape Comorin den 18 december

När vi startade i gryningen från Tiruniveli låg det flacka, vattensjuka landskapet utmed NH 7 insvept i ett våtvarmt, betongrått dis.

Cyklingen i övrigt ner hit är inte mycket att orda om; bra väg och gynnsam vind gjorde cyklingen behaglig och gav en snittfart på över  20 km/tim.

Efter staden Valloor (Vadakku), cyklar man mil efter mil genom en tät skog av vindkraftverk.

Ett gigantiskt propellerlandskap med Agastya Malai-bergen som en mörk fond i väster.

(Janne säger att han läst att detta är världen största vindkraftsanläggning drivet i privat regi.)

Kanyakumari förefaller vara en liten (ca 20.000 inv.) välmående plats och en av de mest populära vallfartsorterna i Indien för hinduiska pilgrimer. Dom bussas dagligen in i tusental av en karavan av bussar, bilar och truckar som trängs i den lilla citykärnan, där olika gatuförsaäljare och krims-krams-stånd fightas om utrymmet.

Pilgrimerna besöker bl.a. två små klippöar en knapp halvkilometer utanför kusten. Den ena har ett tempel "Vivekananda Memorial", tillägnat den "vandrande munken" Swami Vivekananda som enligt Lonely Planet "have developed a syntehsis between the tenets of Hinduism and concepts of social justice."

Det må vara hur det vill med detta. Han lär i alla fall ha suttit och funderat ut det på just denna klippa.

På den andra lilla klippan står en drygt 40 meter hög staty av den tamilske poeten Thiruvalluvar och lär vara tillverkad med hjälp av 5000 bildhuggare!

Pråmliknande båtar stånkar mellan öarna och fastlandet i motvinden och den kraftiga sjön i skytteltrafik från tidig morgon till sena kvällen.

Dessutom förefaller det kristna inslaget i staden vara påtagligt.

Mitt i byn står nämligen en gigantisk marängfärgad katolsk kyrka, eller snarare katedral, och bländar i solen. Ett gäng grabbar håller på att blästra den och ge den en ny omgång med vit kalk.

Cykelfakta för 18 dec. Tiruenveli - Kanyakumari:

Distans 88,2 km, Tid 4 tim 13 min, Medelhastighet: 20,2 km/tim, Maxfart: 38 km/tim. TOTALT: 873 km.

Kanyakumari den 19/12

I dag har vi knallat runt och tagit lite bilder bland fiskarna när de vittjar sina nät efter natten och morgonens fiske och trängts med alla pilgrimerna.

Eftersom vi bor på ett hotell varifrån vi har en enastående havsutsikt, (Har möts ju som bekant Arabiska Havet, Indiska Oceanen och Bengaliska Viken) gick jag upp tidigt i morse för att filma soluppgången. Gick upp kvart i sex, men möttes av samma tjocka kompakta dis och dimma som tidigare morgnar.

Nu klockan 12 när detta skrives lyser emellertid solen från en molnfri himmel och det blåser styv kuling.

Vi lämnar vindhålet Cape Comorin i morgon med siktet inställt på att ta oss till Kovallam i Kerala, där vi eventuellt kommer att fira jul.

Saturday, December 20, 2008

MEST TURISTER I KOVALLAM

Etappen Kanyakamori - Kovallam.

Vi hade kalkylerat med en lugn tripp i makligt tempo. Tre, fyra timmars cykling och vi skulle vara framme i semesterorten Kovallam 70-75 km väster om Kanyakamari.

Men redan på morgonen hamnade vi fel. Vi cyklade åt fel håll och hamnade i ett annat Kovallam, drygt 3 km från Cape Comorin.

Tillbaka igen till ruta ett och av det makliga tempo och tre fyra timmars  lätt stressfritt trampande, blev det i stället en tuff cykling i brännande sol och intensiv trafik i nästan sex timmar!

Vi hade också hoppats på att hitta en mindre väg som följer kusten fram hit. Vi fann den aldrig, trots att vi frågade var femhundrade meter. Skyltning saknas som regel eller kan vara helt missvisande.

(Vid ett senare tillfälle cyklade vi denna väg med Henk och John, två bofasta européer i Kovallam. Vi upptäckte då att nämnda väg är mycket intressant, varför de som ämnar cykla den har rutten, bör försöka lägga sig vinn om att hitta den och via Porvar (ett fattigt ghettoliknande kustsamhälle med en enorm katolsk kyrka) så småningom leder fram till den stora beachen i Kovallam.)

Cykelfakta 20 dec. Cape Comorin - Kovallam:

Distans 103,5 km, Tid 5 tim 57 min, Medelhastighet 17 km/tim,

TOTAL DISTANS: 976 kilometer.

Läs fortsättningen:
Från Kovallam till Goa
Del 4 av South India 08/09 klicka här!

Till föregående sida
          Tillbaka till början på sidanSOUTH_INDIA_4.htmlSOUTH_INDIA_2.htmlhttp://www.rydingsplanet.com/RYDINGS_PLANET/SOUTH_INDIA_3.htmlshapeimage_4_link_0shapeimage_4_link_1shapeimage_4_link_2